Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J80i45r65k83a 43L56i67b26e97ň38s35k93ý 4812971104389

Hezký pokus.

Zažil jsem komunistickou diktaturu, které se říká někdy socialismus, tak mohu srovnávat: ve skutečnosti oběť byli všichni v etickém smyslu, psychologicky hlavně ti, kteří subjektivně trpělivě pocitem nesvobody, perzekutor byl stát, KSČ (ale i SSSR), StB apod, a spasitel byly USA...resp. všechny demokratické státy za hranicemi.

 

Dnešní systém: vidíme, že z amerického spasitele se stává stínový Perzektur (rád by nenápadně ovládal celý svět), demokracii ovládají korporace a zkorumpovaní politici; oběť - zase všichni s výjimkou těch, kteří se umí v systému obohatit, jsou součástí manipulátorské sféry nebo jsou napojeni na korupční mafie a peněziovody.

Dělítkem bylo dříve: přizpůsobit se systému dnes umět využívat systém, nestačí se mu přizpůsobit, na to Systém dlabe - musíte se umět napojit na mocenské vládní a finanční struktury, proto všude kvete korupce, nejde ani tak o schopnosti něco umět, ale být správně přisát na matčiny struky.

0/0
22.12.2013 22:31

K78a73r53e70l 91Š68i48n49d51e32l94á52ř 3217572602859

Blog je spíše o psychologickém, subjektivním chápání reality, jež může být velmi odlišné od její reálné podoby. Ale chápu, že vy svět vnímáte takto. Máte oběť (sebe), perzekutora (systém) a už jenom chybí, aby se vám někdo nabídl jako spasitel.

0/0
22.12.2013 23:02
Foto

M32a82r36t47i94n 14M17a72r26e33k 5645489152

Pletete jablka a hrušky.

Předmětem transakční analýzy je jedinec, nikoli skupina. Každý jedinec ve skupině by mohl mít naprosto jiný profil a jedinci odlišných skupin by průměrně mohli mít stejný profil.

Text co jste napsal je o Vás. O tom je transakční analýza.

+2/0
22.12.2013 21:52

K61a65r65e62l 92Š89i71n64d55e75l88á76ř 3277442902349

Cokoli člověk napíše je vždycky tak trochu o něm, tomu se nevyhnu ;-) Plést "jablka a hrušky" byl tak trochu záměr, ostatně, politologie a psychologie jsou odlišné vědy. Šlo mi právě o to spojit vědy, které spolu moc nekomunikují a přitom chápat rozhodování člověka bez psychologického úhlu pohledu je dle mého názoru nemožné. Zároveň jsem propojil Junga a TA.

0/−1
22.12.2013 22:59

L72u72k86á79š 74C17h59m25e73l90a 3835691463979

Martin Marek: To je totiž móda posledních let plést do všeho transakční analýzu. Zní to dobře a na všech těch pseudopsychologických seancích člověk vypadá za odborníka.Když pak před nějakým skutečným řeknete, že jste byl na školení o prodejních dovednostech a někdo na to implantoval "transku", tak ho přinejmenším pobavíte.

0/0
28.1.2014 11:31
Foto

P74a44v82e11l 45M69a38c86h58a64č69e23k 5671362603

Je dobře, že sám znáte svou orientaci, z popisu by to bylo obtížné poznat. ;-)

Jinak mi v textu skutečně chybí bazální prvky TA(máte těch "hladů" nějak mín).

Stejně tak mám problém najít paralely mezi libertarianismem, volajícím po osobní svobodě v co největší míře, a taoismem, jehož podstata je velmi košatá a vulgárně řečeno je jakousi metodologií vládnutí a jednotlivce vede k pasivnímu přijímání vjemů.

Já se domnívám, že dělba na pravici a levici je již přežitá zejména prolínáním jednotlivých prvků a hlavně změnou vnější reality. Rychlým rozevíráním majetkových nůžek je pravice nucena akcentovat sociální prvky a levice zase např. větší míru svobody jednotlivce. 

Obávám se, že atributy klasifikace politiky a politických stran směřují k orientaci na jiné zájmové třídění.

Základní dělba v dalších letech bude determinována dělbou sociálních skupin podle majetku, zaměstnanosti, stability zaměstnání, vztahu ke státu....  Spokojenost je stále masivněji vnímána jako schopnost uspokojovat potřeby dostatkem majetku a akcent osobní svobody ustupuje stranou. Prominte, zakecal jsem se. Nechtěl jsem být obviněn z populistického negativismu. ;-) BTW: Nemohu napsat háčky s pomocí SHIFT (např. "n", tedy s háčkem). Nedal byste někdo radu? Díky.

0/0
22.12.2013 18:39

K58a28r86e72l 81Š91i60n90d61e35l86á57ř 3167462282989

Tao Te ting se ve své druhé půlce zabývá vládnutím a najdeme tam. např. tento verš (71): 

"Když se lid bojí moci, věští to katastrofu. Nezasahuj do jejich domovů, nečiň jejich život těžším. Nebudeš-li zasahovat do životů lidí, nebudou rebelovat. Moudrý vládce nedává najevo svou moc, nevyžaduje od druhých pocty. Cení si toho, co má skutečnou hodnotu." 

Podobných veršů je tam více. Kromě toho, nelze brát úplně doslova, že liberalismus lpí na absolutní osobní svobodě. Odmítá spíše nátlak státu, nikoli individuální morálku. Zde lze poukázat na Haykovo odlišování velké a malé společnosti, řádu vzniklém zdola a řádu vytvořeném apod. Rozhodně nemám pocit, že by taoismus nějak směřoval k pasivnímu přijímání vjemů (to spíš činí buddhistická nirvána se svým vyvanutím).

Co se týká dělby politické scény dle měřítka individuální svobody, zde s vámi nejsem v rozporu. My, liberálové, často sami sebe vnímáme jako jedinou pravici, protože dělíme politickou scénu právě podle měřítka individuální svobody. Tento blog to ovšem nečinní. 

Prolínání prvků je přirozené, nejde s občanem jednat jako s dítětem a nedat mu najíst (pravice) či ho nezačít vychovávat (když už ho tedy krmím, tak ať maká, levice). Liberalismus stojí mimo z toho důvodu, že s občanem jedná jako s dospělým.

0/0
22.12.2013 19:01
Foto

P87a94v19e77l 23M41a43c43h55a63č43e85k 5371252143

Jsem rád, že si to pochválíte....

Je však jisté, že se potvrzuje letitá zkušenost, že z nevyjasněných pojmů a proklamování individuálních, zpravidla nepříhodných, tezí je nemožné se dopracovat k debatě a výměně názorů.

0/0
22.12.2013 22:12

K93a90r88e22l 42Š65i81n73d25e82l82á91ř 3487192812809

S pojmy je to těžké. Každý z nás si pod tím samým pojmem vždy představí něco trochu jiného. Individuální teze? Nejde o synonymum pro názor? Co jiného je výměna názorů jiného, než výměna individuálních tezí?

0/0
22.12.2013 23:05
Foto

P79a22v45e70l 35M72a26c82h44a85č53e38k 5351372273

Částečně máte pravdu. Jenže já tím myslel problém v debatě, když za pojmy nějakým způsobem obecně vnímanými, vy popisujete něco jiného.

Pokud do spřízněné roviny stavíte libertarianismus a taoismus, pokud TA orientovanou na individualitu aplikujete na jakousi pravici a levici, pak nutně dochází ke zmatení pojmů a debata je nemožná. Zejména pak pokud se snažíte svůj nonsens obhájit obecně oblíbeným způsobem prohlašování např. zelené za modrou.

Individuální teze - zvolil jsem to úmyslně jako označení názoru vycházejícího ze špatného pochopení a tím i výkladu tezí a pouček obecně již dříve popsaných způsobem, kteří jiní akceptují. Pokud všk setrváváte na své individuální tezi...... jak chcete debatovat?

0/0
23.12.2013 9:58

K14a33r20e82l 63Š24i57n16d66e32l22á45ř 3617402582509

Chci-li napsat něco nového, nikoli jen přeformulovat už napsané, tak musím opustit zajeté koleje. Oddělování jednotlivých věd považuji za iracionální, např. ekonomie může popsat a předvídat chování jedinců (a tím i davu), ale jejich motivaci může popsat jedině psychologie. Tedy tyto dvě vědy se vzájemně doplňují (stejně tak s politologií, sociologií, filozofií či etikou).

Taoismus a liberalismus - zde šlo o to ukázat, že politické ideologie mohou být archetypální povahy (což psal i Jung, ale jsem nyní líný hledat vám přesnou citaci a na googlebooks bohužel není náhled, takže mi to buď věřte, nebo ne). 

TA - mluvíte o "kolektivu," ovšem kolektiv je jenom souhrnem jednotlivců. V konečném důsledku se každý rozhoduje za sebe a jenom souhrn těchto rozhodnutí z toho činí rozhodnutí kolektivní. Proto pokládám za logické, zabývat se individualitou, chci-li pochopit motivaci politických rozhodnutí.

"Pokud setrváváte na své individuální..." chápu to dobře tak, že dle vašeho názoru lze za partnera do debaty považovat jenom člověka, který s vámi souhlasí?

0/0
23.12.2013 11:37
Foto

P93a45v80e61l 16M25a78c43h67a28č71e39k 5961782383

Všechno špatně. Tím před posledním odstavcem se zabývat nebudu, vysvětlím v komentáři k tomu poslednímu.

Bud nedokážete a nebo nechcete chápat, tak složitě jsem to zase nepsal. 

"Pokud setrváváte na své individuální..." samozřejmě neznamená, že se dožaduji souhlasu, ale (v kontextu s předchozími slovy) znamená to, že pokud budete stále fabulovat, překrucovat a tvrdit něco jiného, než je obecně považováno za jasné a přijaté (jen abyste obhájil svá nekorektní tvrzení), tak je debata nemožná.

Vy jste to jasně potvrdil. O taoismu jste v článku tvrdil, že je to asijský bratr liberalismu, ted se vykrucujete, aniž byste se vypořádal s mou výhradou.

Obdobně i u TA, kde ted už dokonce kolektiv stavíte na roven jednotlivci, protože je  ".. jenom souhrnem jednotlivců". Dále to pak motáte ještě líp. :-)

To je klasická ukázka nemožné debaty, alespon podle mne.  Moje představa: napíšu připomínky k textu (mám-li je) a vy bud budete text RELEVANTNĚ obhajovat a budeme si vyměnovat korektní názory a argumenty a nebo své tvrzení pozměníte. Vy však něco napíšete, já mám připomínku a nesouhlasím a vy se začnete vykrucovat  a začnete argumentovat stylem: psychologie určená pro analýzu jednotlivce se stejně dá aplikovat na kolektiv, protože ten se přece skládá z jednotlivců. Jenže pro zkoumání a popis kolektivů jsou určené jiné metody!!! Nedá se s vámi vést diskuze a tak se mějte krásně. Nesmyslně se hádat nehodlám.

0/0
23.12.2013 12:10

K44a89r55e64l 87Š25i98n98d27e64l64á39ř 3137132592809

Rozumím, argument pro to, že nemám pravdu, je to, že "fabuluji a překrucuji (např. konstatování, že se kolektiv skládá z jednotlivců)," případně, že "jsou určené jiné metody" (přestože jasně uvádím, že mi šlo o to, opustit zajeté koleje). Souhlasím v jediném - pokračovat v takové diskuzi opravdu nemá smysl, přeji Vám krásné Vánoce.

0/0
23.12.2013 12:29
Foto

P31a14v36e12l 44M88a56c65h97a18č41e49k 5941952843

To opravdu víc nedokážete? Jen překrucovat a z jiných dělat nositele svých zcestností?

Dobře, ještě jeden a poslední pokus:

V čem spatřujete blízkost, až sbratřenost, liberalismu (libertanianismu) a taoismu?

At máte platformu na vyjasnění svých názorů, které jsem podle vás nepochopil.

0/0
23.12.2013 12:46

K75a68r52e82l 10Š70i84n92d62e78l45á80ř 3447502602489

V závěrech, např. výše citovaný verš, dále např.: "vládne, kdo se staví pod ostatní," což zní jako definice kapitalismu (kde podmínkou úspěchu je sloužit ostatním), "vedení druhých bez nařizování, - oba 68; "Kdo ví, že nic neví, je moudrý," - 71 (asociuje liberální tezi, že nikdo nemůže řídit společnost, protože nemůže znát všechna fakta).

Za nejvýmluvnější však považuji verš 57, který jsem viděl citovat např. Svobodné: "Neboť čím více je zákazů, tím jsou lidé chudší, čím více je nástrojů, tím je více zmatků, čím jsou lidé chytřejší, tím více si vymýšlí, čím je více zákonů, tím více je zločinců. Moudrý vládce nezasahuje a lid se mění sám. Moudrý vládce je v klidu a lid si sám spravuje své záležitosti. Moudrý vládce nepomáhá a lid vše zvládne. Moudrý vládce nemá cíle a přání lidu jsou prostá." Uznávám, že ta část o vzdělání, kterému taoismus moc nefandí, zní poněkud zvláštně, ale na druhé straně, socialismus je někdy nazýván "opiem intelektuálů." ;-)

A taoistickou představu řádu lze vnímat jako podobnou vzniklému řádu tak, jak ho chápal Hayek, případně volně vzniklému tržnímu řádu. Ale to už se dostáváme do oblasti různě vyložitelné symboliky, předchozí verše jsou jednoznačnější.

Za zdroj citací jsem použil tento vygooglený překlad: http://www.bonalingua.cz/tao/index.html#rozcestnik

0/0
23.12.2013 13:19
Foto

P39a64v67e89l 17M92a51c36h10a10č98e98k 5881172673

Ano, to beru. Se zněním těchto výnatků lze souhlasit. Souhlasím i s tím, že některé pasáže taoismu lze pojmout i v liberalismu. Nesouhlasím však, že taoismus jako takový je souznivý s liberalismem. I v Mein Kampf byste našel přijatelné pasáže - ale to opravdu jen bokem. taoismus je učení o něčem zcela jiném, než je liberalismus. Liberalismus jde proti podstatě taoismu, nebot tento je jakousi příručkou dobrého vládce, kdežto liberalismus je proti vládě a naprosto preferuje jedince.

Pro konstruktivní a udržitelnou diskuzi není možné vyjmout pozitivní prvek z ucelené teorie a na základě jeho přijatelnosti vyhlásit za přijatelnou i celou tuto teorii.

Obdobně jste na tom i v TA. Nelze analýzu chování jednotlivce aplikovat na celek, skupinu. Ani kvalitní TA nemůžete pojmout celek, protože analýzou jednotlivce a souhrnem těchto individuálních analýz nemáte zajištěnu kvalitní analýzu celku oproti jiným, pro celek určeným, analýzám.

Myslíte, že nemám pravdu?

0/0
23.12.2013 13:37

K59a32r68e78l 62Š44i60n76d80e59l29á43ř 3487642522749

Liberalismus (pokud neberu anarchokapitalismus) nejde proti vládě obecně, ale propaguje právě vládu nezasahující, minimální, ideu štíhlého, spravedlivého státu. Což je v souladu s taoismem. Co se týká TA, tam to berte jako asociaci. Přišlo mi, že levice jedná s občanem z pozice štědré matky, zatímco pravice z pozice přísného otce, což mě vedlo k asociaci TA a komunikaci na úrovni "rodič - dítě," případně "rodič - rodič." Zda jde o asociaci správnou nebo ne, nechávám na vás. K asociaci ženského principu u levice doporučuji přečíst Šifru mistra Leonarda, jsme sice někde jinde, ale podobných odkazů je plná (levá strana jako ženská strana, růže - symbol sociální demokracie apod.).

Nejde o analýzu, ale o úvahu. A neuvažoval jsem o celku, ale o jednotlivci, respektive proč jednotlivec volí pravicovou stranu, jiný levicovou a třetí liberální. Proč se hlásí k těmto ideologiím. Komunikaci se stranou zde vnímám spíše na úrovni projekce, případně ideálních, archetypálních typů (ne, opravdu nevěřím, že Stanislavu Grosovi šlo o blaho hladovějících, přesto věřím, že právě z tohoto důvodu mnozí volí sociální demokracii, protože si podobnou myšlenku do této strany projíkují a tato strana přesně v duchu této projekce s nimi komunikuje).

0/0
23.12.2013 14:00

A30n56t56o91n19í39n 37K93o68u75n10o56v98s69k85ý 9928720708778

Výsledky neoliberální ideologie (Reagan, Thatcherová, u nás Klaus) vidíme a není to nic, co by nás naplňovalo nadšením.

Myslím, že Skandinávie nám ukazuje, že silný (ale současně efektivně hospodařící stát) může fungovat skvěle - minimální kriminalita (Dánsko 70 vězňů na 100tis.obyvatel, my 280, USA 750), minimální korupce, vysoký index kvality života.

Osobně je mi jedno, jestli ho prosadí pravice nebo levice, ale už aby tu byl...

+2/0
22.12.2013 17:57

K31a22r81e81l 84Š94i14n90d19e57l73á18ř 3867442562339

Njn, jsme tak chudí, že celý den makáme na poli, abychom měli co jíst a ani ten internet si nemůžeme dovolit :-) O Skandinávii toho bylo napsáno hodně, doporučuji např. http://www.revuepolitika.cz/clanky/1955/svedsko-zbohatlo-diky-liberalismu-nikoliv-socialismu

0/0
22.12.2013 18:00

A77n42t59o74n49í91n 40K83o93u67n59o29v80s88k43ý 9498750928748

Je snad důkazem nesmyslnosti neoliberální ideologie až to, když si nikdo nemůže dovolit internet?

Ano, napsáno toho bylo hodně a něco z toho byla dokonce pravda...

0/0
22.12.2013 18:06

K52a18r73e74l 17Š24i35n46d83e20l11á90ř 3697642232619

Tím jsem chtěl naznačit, že já osobně jsem spokojen s výsledky neoliberální ideologie a nejsem moc spokojen s výsledky ideologie budující sociální stát snažící se regulovat všechny oblasti života

0/−1
22.12.2013 18:17
Foto

P24a40v21e12l 80M29a50c96h89a36č53e70k 5381672403

Jaké jsou, prosím, výsledky neoliberální ideologie? Díky.

+1/0
22.12.2013 18:41

K68a20r50e81l 79Š69i67n83d67e34l66á93ř 3987822662689

Ekonomický růst, vyšší efektivita díky privatizaci (u nás), vyšší ekonomická svoboda (neoliberalismus, na rozdíl od liberalismu, osobní svobodu neřeší). Příklady - ČR (nebo se snad máme hůře než za komunistů?), Anglie po Thatcherové, USA po Reaganovi, Chile (ano, Pinochet byl diktátor, ale ekonomiku na nohy postavil).

0/−1
22.12.2013 19:06
Foto

P58a26v75e80l 34M44a81c72h71a87č33e77k 5261872803

Názory se velmi různí, souhlas s vaší verzí je spíš marginální.

Neoliberální ideologii považuji za prostitutku, pátou kolonu, jejímž prostřednictvím se do hospodářského systému vkradla korupce, klientelismus a "podnikatelská" sféra ovládla všechny tři pilíře demokratického systému.

NI je šíleně nebezpečný projekt, který se aplikuje pouze v prostředí ovládaném chorobně egocentrickou osobností, kde je do určité míry potlačen dialog a místo něj se silou do systému implantují destrukční prvky.

0/0
22.12.2013 22:26

K74a55r52e70l 32Š58i23n40d80e54l71á36ř 3437552622569

Korupce a klientelismus jsou z logiky věci zcela závislé na státním přerozdělování a regulaci. K čemu uplácet politika či úředníka, který vám nemá co nabídnout na oplátku? Není státní zakázka, nelze uplatit úředníka, který ji přiděluje. Nejsou státní dotace, nelze uplatit úředníka, který je rozděluje. Neexistuje clo, nelze uplatit politika, který o jeho zavedení rozhoduje. Atd.

Co se týká neoliberalismu, považuji se spíše za klasického liberála. Dialog považuji za stejně důležitý, jako ekonomickou svobodu.

0/0
22.12.2013 23:09

R96a17d68e84k 21P22r90o58c43h75á68z18k18a 2803449168

Výsledkem neoliberální ideologie byl ekonomický růst. Zvlášť Anglie, tehdy "nemocný muž Evropy" ho nutně potřebovala, jejich odborářsko-sociální systém je zavedl do řiti. Bohužel to ve všech zmíněných státech později socani (a obdobní myslitelé) otočili zase dolů.

+1/0
22.12.2013 18:08

P51a45v84e28l 53K40u94c45h10t12a 4446101797714

Nezlobte se, ale i svěží vánek Topolánek, který nebyl žádný filozof, říkal nedávno, že vše je o vhodném mixu. Prosazování jednoho či druhého extrému je utopie. Opravdoví socialisté neprosazovali ekonomickou rovnost  - ani za stejnou práci stejný výdělek. I my "marxisté" jsme to museli záhy alespoň trochu korigovat.

0/0
22.12.2013 17:50

K55a38r25e35l 75Š79i19n28d95e62l42á60ř 3227882822539

Tak mluvím zde spíše o ideálních formách, než o reálné politice. Ta je samozřejmě poněkud odlišná.

0/0
22.12.2013 17:53
Foto

M32i71r72o37s29l91a19v 76M38a53c75e73k 5481215190562

přeludy pravicové voliče vzniklé tím, že chápe, že současný systém ekonomicky zkrachoval. Proto nechce patřit k pravici, k níž patří, ale vymýšlí si novou kategorii, která jakoby se současným krachem nesouvisí.

0/0
22.12.2013 17:48

K57a63r13e23l 78Š91i55n68d36e41l26á88ř 3647202782829

Myslíte etatismus? Souhlasím, brzo zkrachuje. Komunismus jsme vyzkoušeli, zkrachoval. Proto navrhuji vyzkoušet něco nového - volný trh.

0/−1
22.12.2013 17:52
Foto

P56a26v57e22l 37M16a44c35h46a15č57e47k 5351422543

Volný trh už tu byl. Zanikl.

+2/0
22.12.2013 18:43

K57a51r32e14l 63Š34i79n40d52e78l26á68ř 3927592922879

Nejblíže se tomu asi přiblížili v 19. století a jde o období do té doby nebývalého ekonomického růstu, spojeného s růstem životní úrovně.

0/0
22.12.2013 19:08

P72a42v96e90l 90K94u60c43h29t56a 4676861427864

Je to teoretická úvaha, tak bych prosil v první větě -"změnily".

0/0
22.12.2013 17:41

K97a31r10e97l 71Š41i23n86d74e28l31á45ř 3277692582899

Díky

0/0
22.12.2013 17:46





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.