Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J66i14r37k60a 72L13i33b87e67ň50s40k28ý 4792451474189

Hezký pokus.

Zažil jsem komunistickou diktaturu, které se říká někdy socialismus, tak mohu srovnávat: ve skutečnosti oběť byli všichni v etickém smyslu, psychologicky hlavně ti, kteří subjektivně trpělivě pocitem nesvobody, perzekutor byl stát, KSČ (ale i SSSR), StB apod, a spasitel byly USA...resp. všechny demokratické státy za hranicemi.

 

Dnešní systém: vidíme, že z amerického spasitele se stává stínový Perzektur (rád by nenápadně ovládal celý svět), demokracii ovládají korporace a zkorumpovaní politici; oběť - zase všichni s výjimkou těch, kteří se umí v systému obohatit, jsou součástí manipulátorské sféry nebo jsou napojeni na korupční mafie a peněziovody.

Dělítkem bylo dříve: přizpůsobit se systému dnes umět využívat systém, nestačí se mu přizpůsobit, na to Systém dlabe - musíte se umět napojit na mocenské vládní a finanční struktury, proto všude kvete korupce, nejde ani tak o schopnosti něco umět, ale být správně přisát na matčiny struky.

0/0
22.12.2013 22:31

K20a56r92e83l 86Š39i98n84d32e21l36á73ř 3457492432229

Blog je spíše o psychologickém, subjektivním chápání reality, jež může být velmi odlišné od její reálné podoby. Ale chápu, že vy svět vnímáte takto. Máte oběť (sebe), perzekutora (systém) a už jenom chybí, aby se vám někdo nabídl jako spasitel.

0/0
22.12.2013 23:02
Foto

M83a45r41t68i42n 98M92a59r28e87k 5365329462

Pletete jablka a hrušky.

Předmětem transakční analýzy je jedinec, nikoli skupina. Každý jedinec ve skupině by mohl mít naprosto jiný profil a jedinci odlišných skupin by průměrně mohli mít stejný profil.

Text co jste napsal je o Vás. O tom je transakční analýza.

+2/0
22.12.2013 21:52

K69a58r75e89l 14Š49i33n96d27e60l37á14ř 3527372602769

Cokoli člověk napíše je vždycky tak trochu o něm, tomu se nevyhnu ;-) Plést "jablka a hrušky" byl tak trochu záměr, ostatně, politologie a psychologie jsou odlišné vědy. Šlo mi právě o to spojit vědy, které spolu moc nekomunikují a přitom chápat rozhodování člověka bez psychologického úhlu pohledu je dle mého názoru nemožné. Zároveň jsem propojil Junga a TA.

0/−1
22.12.2013 22:59

L58u52k27á17š 28C44h43m14e78l74a 3215631433649

Martin Marek: To je totiž móda posledních let plést do všeho transakční analýzu. Zní to dobře a na všech těch pseudopsychologických seancích člověk vypadá za odborníka.Když pak před nějakým skutečným řeknete, že jste byl na školení o prodejních dovednostech a někdo na to implantoval "transku", tak ho přinejmenším pobavíte.

0/0
28.1.2014 11:31
Foto

P13a75v48e61l 61M59a83c40h10a19č24e66k 5841132633

Je dobře, že sám znáte svou orientaci, z popisu by to bylo obtížné poznat. ;-)

Jinak mi v textu skutečně chybí bazální prvky TA(máte těch "hladů" nějak mín).

Stejně tak mám problém najít paralely mezi libertarianismem, volajícím po osobní svobodě v co největší míře, a taoismem, jehož podstata je velmi košatá a vulgárně řečeno je jakousi metodologií vládnutí a jednotlivce vede k pasivnímu přijímání vjemů.

Já se domnívám, že dělba na pravici a levici je již přežitá zejména prolínáním jednotlivých prvků a hlavně změnou vnější reality. Rychlým rozevíráním majetkových nůžek je pravice nucena akcentovat sociální prvky a levice zase např. větší míru svobody jednotlivce. 

Obávám se, že atributy klasifikace politiky a politických stran směřují k orientaci na jiné zájmové třídění.

Základní dělba v dalších letech bude determinována dělbou sociálních skupin podle majetku, zaměstnanosti, stability zaměstnání, vztahu ke státu....  Spokojenost je stále masivněji vnímána jako schopnost uspokojovat potřeby dostatkem majetku a akcent osobní svobody ustupuje stranou. Prominte, zakecal jsem se. Nechtěl jsem být obviněn z populistického negativismu. ;-) BTW: Nemohu napsat háčky s pomocí SHIFT (např. "n", tedy s háčkem). Nedal byste někdo radu? Díky.

0/0
22.12.2013 18:39

K88a70r42e81l 68Š44i18n25d28e35l24á71ř 3217382382699

Tao Te ting se ve své druhé půlce zabývá vládnutím a najdeme tam. např. tento verš (71): 

"Když se lid bojí moci, věští to katastrofu. Nezasahuj do jejich domovů, nečiň jejich život těžším. Nebudeš-li zasahovat do životů lidí, nebudou rebelovat. Moudrý vládce nedává najevo svou moc, nevyžaduje od druhých pocty. Cení si toho, co má skutečnou hodnotu." 

Podobných veršů je tam více. Kromě toho, nelze brát úplně doslova, že liberalismus lpí na absolutní osobní svobodě. Odmítá spíše nátlak státu, nikoli individuální morálku. Zde lze poukázat na Haykovo odlišování velké a malé společnosti, řádu vzniklém zdola a řádu vytvořeném apod. Rozhodně nemám pocit, že by taoismus nějak směřoval k pasivnímu přijímání vjemů (to spíš činí buddhistická nirvána se svým vyvanutím).

Co se týká dělby politické scény dle měřítka individuální svobody, zde s vámi nejsem v rozporu. My, liberálové, často sami sebe vnímáme jako jedinou pravici, protože dělíme politickou scénu právě podle měřítka individuální svobody. Tento blog to ovšem nečinní. 

Prolínání prvků je přirozené, nejde s občanem jednat jako s dítětem a nedat mu najíst (pravice) či ho nezačít vychovávat (když už ho tedy krmím, tak ať maká, levice). Liberalismus stojí mimo z toho důvodu, že s občanem jedná jako s dospělým.

0/0
22.12.2013 19:01
Foto

P63a61v61e34l 38M14a75c97h27a74č21e27k 5961132763

Jsem rád, že si to pochválíte....

Je však jisté, že se potvrzuje letitá zkušenost, že z nevyjasněných pojmů a proklamování individuálních, zpravidla nepříhodných, tezí je nemožné se dopracovat k debatě a výměně názorů.

0/0
22.12.2013 22:12

K58a10r24e85l 49Š30i60n95d63e93l59á29ř 3357462862729

S pojmy je to těžké. Každý z nás si pod tím samým pojmem vždy představí něco trochu jiného. Individuální teze? Nejde o synonymum pro názor? Co jiného je výměna názorů jiného, než výměna individuálních tezí?

0/0
22.12.2013 23:05
Foto

P12a71v48e60l 15M32a78c35h84a93č43e64k 5931322903

Částečně máte pravdu. Jenže já tím myslel problém v debatě, když za pojmy nějakým způsobem obecně vnímanými, vy popisujete něco jiného.

Pokud do spřízněné roviny stavíte libertarianismus a taoismus, pokud TA orientovanou na individualitu aplikujete na jakousi pravici a levici, pak nutně dochází ke zmatení pojmů a debata je nemožná. Zejména pak pokud se snažíte svůj nonsens obhájit obecně oblíbeným způsobem prohlašování např. zelené za modrou.

Individuální teze - zvolil jsem to úmyslně jako označení názoru vycházejícího ze špatného pochopení a tím i výkladu tezí a pouček obecně již dříve popsaných způsobem, kteří jiní akceptují. Pokud všk setrváváte na své individuální tezi...... jak chcete debatovat?

0/0
23.12.2013 9:58

K28a24r57e65l 71Š95i52n87d48e13l65á97ř 3397772832499

Chci-li napsat něco nového, nikoli jen přeformulovat už napsané, tak musím opustit zajeté koleje. Oddělování jednotlivých věd považuji za iracionální, např. ekonomie může popsat a předvídat chování jedinců (a tím i davu), ale jejich motivaci může popsat jedině psychologie. Tedy tyto dvě vědy se vzájemně doplňují (stejně tak s politologií, sociologií, filozofií či etikou).

Taoismus a liberalismus - zde šlo o to ukázat, že politické ideologie mohou být archetypální povahy (což psal i Jung, ale jsem nyní líný hledat vám přesnou citaci a na googlebooks bohužel není náhled, takže mi to buď věřte, nebo ne). 

TA - mluvíte o "kolektivu," ovšem kolektiv je jenom souhrnem jednotlivců. V konečném důsledku se každý rozhoduje za sebe a jenom souhrn těchto rozhodnutí z toho činí rozhodnutí kolektivní. Proto pokládám za logické, zabývat se individualitou, chci-li pochopit motivaci politických rozhodnutí.

"Pokud setrváváte na své individuální..." chápu to dobře tak, že dle vašeho názoru lze za partnera do debaty považovat jenom člověka, který s vámi souhlasí?

0/0
23.12.2013 11:37
Foto

P60a39v11e19l 55M57a52c71h36a31č88e10k 5541862943

Všechno špatně. Tím před posledním odstavcem se zabývat nebudu, vysvětlím v komentáři k tomu poslednímu.

Bud nedokážete a nebo nechcete chápat, tak složitě jsem to zase nepsal. 

"Pokud setrváváte na své individuální..." samozřejmě neznamená, že se dožaduji souhlasu, ale (v kontextu s předchozími slovy) znamená to, že pokud budete stále fabulovat, překrucovat a tvrdit něco jiného, než je obecně považováno za jasné a přijaté (jen abyste obhájil svá nekorektní tvrzení), tak je debata nemožná.

Vy jste to jasně potvrdil. O taoismu jste v článku tvrdil, že je to asijský bratr liberalismu, ted se vykrucujete, aniž byste se vypořádal s mou výhradou.

Obdobně i u TA, kde ted už dokonce kolektiv stavíte na roven jednotlivci, protože je  ".. jenom souhrnem jednotlivců". Dále to pak motáte ještě líp. :-)

To je klasická ukázka nemožné debaty, alespon podle mne.  Moje představa: napíšu připomínky k textu (mám-li je) a vy bud budete text RELEVANTNĚ obhajovat a budeme si vyměnovat korektní názory a argumenty a nebo své tvrzení pozměníte. Vy však něco napíšete, já mám připomínku a nesouhlasím a vy se začnete vykrucovat  a začnete argumentovat stylem: psychologie určená pro analýzu jednotlivce se stejně dá aplikovat na kolektiv, protože ten se přece skládá z jednotlivců. Jenže pro zkoumání a popis kolektivů jsou určené jiné metody!!! Nedá se s vámi vést diskuze a tak se mějte krásně. Nesmyslně se hádat nehodlám.

0/0
23.12.2013 12:10

K11a40r13e41l 15Š77i80n25d75e59l82á98ř 3567492342489

Rozumím, argument pro to, že nemám pravdu, je to, že "fabuluji a překrucuji (např. konstatování, že se kolektiv skládá z jednotlivců)," případně, že "jsou určené jiné metody" (přestože jasně uvádím, že mi šlo o to, opustit zajeté koleje). Souhlasím v jediném - pokračovat v takové diskuzi opravdu nemá smysl, přeji Vám krásné Vánoce.

0/0
23.12.2013 12:29
Foto

P56a10v54e81l 35M91a23c44h69a70č85e39k 5501172513

To opravdu víc nedokážete? Jen překrucovat a z jiných dělat nositele svých zcestností?

Dobře, ještě jeden a poslední pokus:

V čem spatřujete blízkost, až sbratřenost, liberalismu (libertanianismu) a taoismu?

At máte platformu na vyjasnění svých názorů, které jsem podle vás nepochopil.

0/0
23.12.2013 12:46

K42a61r17e63l 66Š36i45n78d71e79l23á35ř 3597712572949

V závěrech, např. výše citovaný verš, dále např.: "vládne, kdo se staví pod ostatní," což zní jako definice kapitalismu (kde podmínkou úspěchu je sloužit ostatním), "vedení druhých bez nařizování, - oba 68; "Kdo ví, že nic neví, je moudrý," - 71 (asociuje liberální tezi, že nikdo nemůže řídit společnost, protože nemůže znát všechna fakta).

Za nejvýmluvnější však považuji verš 57, který jsem viděl citovat např. Svobodné: "Neboť čím více je zákazů, tím jsou lidé chudší, čím více je nástrojů, tím je více zmatků, čím jsou lidé chytřejší, tím více si vymýšlí, čím je více zákonů, tím více je zločinců. Moudrý vládce nezasahuje a lid se mění sám. Moudrý vládce je v klidu a lid si sám spravuje své záležitosti. Moudrý vládce nepomáhá a lid vše zvládne. Moudrý vládce nemá cíle a přání lidu jsou prostá." Uznávám, že ta část o vzdělání, kterému taoismus moc nefandí, zní poněkud zvláštně, ale na druhé straně, socialismus je někdy nazýván "opiem intelektuálů." ;-)

A taoistickou představu řádu lze vnímat jako podobnou vzniklému řádu tak, jak ho chápal Hayek, případně volně vzniklému tržnímu řádu. Ale to už se dostáváme do oblasti různě vyložitelné symboliky, předchozí verše jsou jednoznačnější.

Za zdroj citací jsem použil tento vygooglený překlad: http://www.bonalingua.cz/tao/index.html#rozcestnik

0/0
23.12.2013 13:19
Foto

P32a11v81e41l 98M10a15c68h18a27č67e71k 5431902513

Ano, to beru. Se zněním těchto výnatků lze souhlasit. Souhlasím i s tím, že některé pasáže taoismu lze pojmout i v liberalismu. Nesouhlasím však, že taoismus jako takový je souznivý s liberalismem. I v Mein Kampf byste našel přijatelné pasáže - ale to opravdu jen bokem. taoismus je učení o něčem zcela jiném, než je liberalismus. Liberalismus jde proti podstatě taoismu, nebot tento je jakousi příručkou dobrého vládce, kdežto liberalismus je proti vládě a naprosto preferuje jedince.

Pro konstruktivní a udržitelnou diskuzi není možné vyjmout pozitivní prvek z ucelené teorie a na základě jeho přijatelnosti vyhlásit za přijatelnou i celou tuto teorii.

Obdobně jste na tom i v TA. Nelze analýzu chování jednotlivce aplikovat na celek, skupinu. Ani kvalitní TA nemůžete pojmout celek, protože analýzou jednotlivce a souhrnem těchto individuálních analýz nemáte zajištěnu kvalitní analýzu celku oproti jiným, pro celek určeným, analýzám.

Myslíte, že nemám pravdu?

0/0
23.12.2013 13:37

K74a68r17e49l 47Š49i84n66d22e21l31á82ř 3117212662629

Liberalismus (pokud neberu anarchokapitalismus) nejde proti vládě obecně, ale propaguje právě vládu nezasahující, minimální, ideu štíhlého, spravedlivého státu. Což je v souladu s taoismem. Co se týká TA, tam to berte jako asociaci. Přišlo mi, že levice jedná s občanem z pozice štědré matky, zatímco pravice z pozice přísného otce, což mě vedlo k asociaci TA a komunikaci na úrovni "rodič - dítě," případně "rodič - rodič." Zda jde o asociaci správnou nebo ne, nechávám na vás. K asociaci ženského principu u levice doporučuji přečíst Šifru mistra Leonarda, jsme sice někde jinde, ale podobných odkazů je plná (levá strana jako ženská strana, růže - symbol sociální demokracie apod.).

Nejde o analýzu, ale o úvahu. A neuvažoval jsem o celku, ale o jednotlivci, respektive proč jednotlivec volí pravicovou stranu, jiný levicovou a třetí liberální. Proč se hlásí k těmto ideologiím. Komunikaci se stranou zde vnímám spíše na úrovni projekce, případně ideálních, archetypálních typů (ne, opravdu nevěřím, že Stanislavu Grosovi šlo o blaho hladovějících, přesto věřím, že právě z tohoto důvodu mnozí volí sociální demokracii, protože si podobnou myšlenku do této strany projíkují a tato strana přesně v duchu této projekce s nimi komunikuje).

0/0
23.12.2013 14:00

A72n21t75o63n37í67n 75K51o42u56n47o54v49s67k72ý 9448790378488

Výsledky neoliberální ideologie (Reagan, Thatcherová, u nás Klaus) vidíme a není to nic, co by nás naplňovalo nadšením.

Myslím, že Skandinávie nám ukazuje, že silný (ale současně efektivně hospodařící stát) může fungovat skvěle - minimální kriminalita (Dánsko 70 vězňů na 100tis.obyvatel, my 280, USA 750), minimální korupce, vysoký index kvality života.

Osobně je mi jedno, jestli ho prosadí pravice nebo levice, ale už aby tu byl...

+2/0
22.12.2013 17:57

K65a51r31e20l 55Š46i44n69d29e77l27á13ř 3567512632949

Njn, jsme tak chudí, že celý den makáme na poli, abychom měli co jíst a ani ten internet si nemůžeme dovolit :-) O Skandinávii toho bylo napsáno hodně, doporučuji např. http://www.revuepolitika.cz/clanky/1955/svedsko-zbohatlo-diky-liberalismu-nikoliv-socialismu

0/0
22.12.2013 18:00

A60n67t37o24n16í91n 64K17o90u11n39o26v53s47k86ý 9128730728108

Je snad důkazem nesmyslnosti neoliberální ideologie až to, když si nikdo nemůže dovolit internet?

Ano, napsáno toho bylo hodně a něco z toho byla dokonce pravda...

0/0
22.12.2013 18:06

K21a50r10e29l 27Š91i97n56d73e24l52á89ř 3137852722229

Tím jsem chtěl naznačit, že já osobně jsem spokojen s výsledky neoliberální ideologie a nejsem moc spokojen s výsledky ideologie budující sociální stát snažící se regulovat všechny oblasti života

0/−1
22.12.2013 18:17
Foto

P76a52v23e41l 73M85a24c29h53a16č27e25k 5801892243

Jaké jsou, prosím, výsledky neoliberální ideologie? Díky.

+1/0
22.12.2013 18:41

K39a83r50e52l 54Š59i47n19d31e18l45á90ř 3917472202369

Ekonomický růst, vyšší efektivita díky privatizaci (u nás), vyšší ekonomická svoboda (neoliberalismus, na rozdíl od liberalismu, osobní svobodu neřeší). Příklady - ČR (nebo se snad máme hůře než za komunistů?), Anglie po Thatcherové, USA po Reaganovi, Chile (ano, Pinochet byl diktátor, ale ekonomiku na nohy postavil).

0/−1
22.12.2013 19:06
Foto

P80a34v19e59l 59M41a36c34h36a80č75e20k 5741812743

Názory se velmi různí, souhlas s vaší verzí je spíš marginální.

Neoliberální ideologii považuji za prostitutku, pátou kolonu, jejímž prostřednictvím se do hospodářského systému vkradla korupce, klientelismus a "podnikatelská" sféra ovládla všechny tři pilíře demokratického systému.

NI je šíleně nebezpečný projekt, který se aplikuje pouze v prostředí ovládaném chorobně egocentrickou osobností, kde je do určité míry potlačen dialog a místo něj se silou do systému implantují destrukční prvky.

0/0
22.12.2013 22:26

K82a10r23e16l 62Š43i28n62d39e42l90á32ř 3377942312819

Korupce a klientelismus jsou z logiky věci zcela závislé na státním přerozdělování a regulaci. K čemu uplácet politika či úředníka, který vám nemá co nabídnout na oplátku? Není státní zakázka, nelze uplatit úředníka, který ji přiděluje. Nejsou státní dotace, nelze uplatit úředníka, který je rozděluje. Neexistuje clo, nelze uplatit politika, který o jeho zavedení rozhoduje. Atd.

Co se týká neoliberalismu, považuji se spíše za klasického liberála. Dialog považuji za stejně důležitý, jako ekonomickou svobodu.

0/0
22.12.2013 23:09

R43a78d85e44k 56P79r63o78c51h24á28z27k77a 2713989568

Výsledkem neoliberální ideologie byl ekonomický růst. Zvlášť Anglie, tehdy "nemocný muž Evropy" ho nutně potřebovala, jejich odborářsko-sociální systém je zavedl do řiti. Bohužel to ve všech zmíněných státech později socani (a obdobní myslitelé) otočili zase dolů.

+1/0
22.12.2013 18:08

P36a70v17e91l 33K13u73c96h62t71a 4796271687194

Nezlobte se, ale i svěží vánek Topolánek, který nebyl žádný filozof, říkal nedávno, že vše je o vhodném mixu. Prosazování jednoho či druhého extrému je utopie. Opravdoví socialisté neprosazovali ekonomickou rovnost  - ani za stejnou práci stejný výdělek. I my "marxisté" jsme to museli záhy alespoň trochu korigovat.

0/0
22.12.2013 17:50

K97a38r15e98l 42Š40i87n46d27e12l45á44ř 3647472252109

Tak mluvím zde spíše o ideálních formách, než o reálné politice. Ta je samozřejmě poněkud odlišná.

0/0
22.12.2013 17:53
Foto

M83i67r43o43s94l66a86v 39M57a39c15e88k 5811845100462

přeludy pravicové voliče vzniklé tím, že chápe, že současný systém ekonomicky zkrachoval. Proto nechce patřit k pravici, k níž patří, ale vymýšlí si novou kategorii, která jakoby se současným krachem nesouvisí.

0/0
22.12.2013 17:48

K20a41r25e88l 22Š78i39n67d68e88l52á15ř 3557882482359

Myslíte etatismus? Souhlasím, brzo zkrachuje. Komunismus jsme vyzkoušeli, zkrachoval. Proto navrhuji vyzkoušet něco nového - volný trh.

0/−1
22.12.2013 17:52
Foto

P81a61v86e22l 82M34a23c41h51a75č50e12k 5351982643

Volný trh už tu byl. Zanikl.

+2/0
22.12.2013 18:43

K42a12r98e34l 32Š32i35n86d14e37l74á74ř 3167232812829

Nejblíže se tomu asi přiblížili v 19. století a jde o období do té doby nebývalého ekonomického růstu, spojeného s růstem životní úrovně.

0/0
22.12.2013 19:08

P68a89v79e16l 29K96u86c62h84t28a 4836471467384

Je to teoretická úvaha, tak bych prosil v první větě -"změnily".

0/0
22.12.2013 17:41

K36a42r69e34l 20Š13i56n63d25e13l55á73ř 3827832172599

Díky

0/0
22.12.2013 17:46



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.