Západ versus islám - neslučitelné protiklady
Individualismus je asi tím, co Západ nejvýrazněji odlišuje od ostatních civilizačních okruhů. Jednotlivec je na Západě základní jednotkou, od níž se vše odvíjí. Každý má právo sledovat svoje osobní štěstí. Vychází z toho jak liberalismus, moderní konzervatismus, tak částečně i socialismus (viz např. snaha legalizovat sňatky homosexuálů, boj proti diskriminaci, podpora matek s dětmi apod.).
Islám je kolektivistický, svět vnímá očima společnosti či víry. Odlišně vnímá muže a ženu ne pro jejich individualitu, ale pro jejich pohlaví. Stejně tak odlišně vnímá muslima či nemuslima, křesťana či ateistu – pro jejich (ne)víru, nikoli kvůli individualitě. Islám věří v osud (jako důkaz moudrosti Alláhovi), což samozřejmě znemožňuje individuální snahu o dosažení vlastního štěstí.
Svoboda s individualismem úzce souvisí. Pro Západ je svoboda jednou z nejdůležitějších hodnot. Svoboda individuální i kolektivní, svoboda projevu, vyznání... To jsou západní hodnoty. Tyto svobody jsou občas v konfliktu, je rozdíl mezi ekonomickou svobodou, na níž klade důraz pravice a svobodou „dělat si co chci,“ jak jí vnímá levice.
Svoboda nemůže být nikdy bez hranic a kde jsou vedeny tyto hranice, to je předmětem ideologických střetů na Západě. Pro liberála „končí tam, kde začíná svoboda druhého.“ Socialismus by zase omezil svobodu jedněch nakládat se svým majetkem, aby zvýšil svobodu konzumovat druhých. Opět ovšem platí, na potřebě svobody se shodnou všichni.
Není náhodou, že trestem je v naší společnosti „odnětí svobody.“
Co na to islám? Islám (podřízení) reguluje život svých podřízených do takové míry, že k tomu regulátoři z Bruselu možná vzhlíží jako k nedostižnému ideálu. Už nutnost se pětkrát denně modlit výrazně omezuje svobodu jednotlivce, zde zejména symbolicky, aby bylo jasno, že dotyčný svobodný není. Islám zakazuje vepřové, alkohol, úroky (přičemž úvěr za účelem investice je jednou z vymožeností, která umožnila ekonomický růst západu; ano, je pravda, že to islámské banky obchází), majetek v islámu není vnímán ani tak jako vlastnictví jednotlivce, jako spíš propůjčený Alláhem. Přikazuje vedle zmíněných povinných modliteb cestu do Mekky, Ramadán, náboženskou daň, ale i povinnost šířit islám.
Islám zakazuje muslimkám vzít si nemuslima, muslimovi svatbu s nemuslimkou nezakazuje, ovšem dítě z tohoto manželství počaté je automaticky muslimem.
Rovnost s předchozími opět úzce souvisí. Pravice a levice mají odlišná pojetí rovnosti, zjednodušeně lze říci, že pravicová rovnost je rovnost před bohem a před zákonem, levicová rovnost znamená rovnost ve výsledku. Jedna s druhou jsou v rozporu (chci-li rovnost ve výsledku, např. v majetku, musím bohatým brát a chudým dávat, což omezuje rovnost před zákonem), ovšem opět, jak levice, tak pravice, rovnost uznávají.
Není náhodu, že to byl Západ, kde bylo zrušeno otroctví.
Jediným „moderním“ západním ideovým směrem, který rovnost neuznává, je nacionální socialismus.
Právě k němu má blízko islám. Islám (stejně jako nacismus) je bytostně hierarchický. Islám, jak zmíněno, znamená podřízení, odevzdání se Bohu. Tedy, všichni jsou podřízeni Bohu. I společnost je poté hierarchizována. Všichni jsou podřízeni chalífovi (tedy, pokud zrovna nějaký vládne), imámům, ženy jsou podřízeny mužům, lid knihy muslimům, nejníže jsou pak "pohané," ateisté či odpadlíci (analogicky, nacismus měl stejně propracovanou hierarchii, akorát na rasově-nacionálním základě).
Není náhodou, že Islámský stát obnovuje otroctví.
Rozdílů lze samozřejmě najít více, stačí napsat výrazy jako monogamie, nacionalismus (prosím, nezaměňovat s nacismem) či sekularismus.
A je něco, co má islám se Západem společné? Řekl bych, že nejvýznamnější je univerzalismus, přesvědčení, že právě jejich cesta je pro všechny ta nejlepší.
Položme si otázku – je, při vědomí těchto rozdílů (a jednoho společného prvku), reálné věřit, že spolu tyto dvě civilizace dokáží žít v jednom prostoru (míněno Evropa) a nepovede to k občanským válkám?
Zdroje: Martin Janeček: Islámská rozpínavost včera, dnes a zítra; Samuel Huntington: Střet civilizací; web http://al-islam.cz/.
Karel Šindelář
Pandemie covidismu
Souběžně s pandemií viru SARS-CoV-2 způsobujícího nemoc covid-19 aktuálně probíhá pandemie memetického viru způsobujícího covidismus, který z jistého úhlu pohledu představuje větší riziko, než samotný covid.
Karel Šindelář
Nastal čas přestat žít ve lži!
Jak najít v záležitosti pandemie pravdu? Určitě ne u obvyklých „mluvících hlav“ z televize, politiky a většiny mainstreamových médií.
Karel Šindelář
Probíhá radikální změna systému
V demokracii by člověk čekal, že o případné fundamentální změně systému bude rozhodnuto v referendu. Nebo alespoň, že volby drtivě vyhraje strana, která má tuto změnu v programu. Může k ní ale dojít i plíživě, takřka mimochodem.
Karel Šindelář
Tři pohledy na současné protesty proti rasismu
Co se to děje v USA, západní Evropě a v menší míře i u nás? Jde skutečně o boj proti rasismu? Pojďme si toto dění rozebrat na třech úrovních, ve třech pohledech různé hloubky.
Karel Šindelář
Statistika a nejistota v čase korony
Žijeme v době, která se snaží vše změřit, vtěsnat do tabulek v Excelu a vypočítat na dvě desetinná místa. Pak si přijde realita a ukáže nám, že jsme na to příliš malí páni.
Karel Šindelář
Chtějí „liberální demokraté“ změnu režimu?
Jaké možnosti se nabízejí? Vlastně jedině změna režimu. Zrušení voleb. Náhrada demokracie nějakým jiným systémem, s jinou legitimitou.
Karel Šindelář
Klimatický alarmismus patří mezi nejnebezpečnější ideologie dnešní doby
Klimatický alarmismus patří mezi nejnebezpečnější ideologie dneška. Proč si to myslím? Stačí domýšlet do důsledků jeho základy a premisy.
Karel Šindelář
Nešťastný průběh brexitu argumenty euroskeptiků nevyvrací, nýbrž potvrzuje
Zastrašování a snaha zničit nebo co nejvíce poškodit ideového protivníka nejsou nástroje hodné demokratického a svobodného světa. Jde o nástroje, které člověka očekává třeba v komunikaci Číny s Tibetem.
Karel Šindelář
Chápou, co činí?
Symbolické vyhazování věnců do koše. Přivlastňování si státního svátku, jako kdyby tím státem byli jenom oni. To je podoba současných "liberálních demokratů."
Karel Šindelář
Vraťme slovům jejich význam
"V poslední době se vede diskuze o tom, zda homosexuální svazky mají mít možnost uzavírat manželství, dokonce se o tom hlasuje v parlamentech. Pojďme se tedy podívat na definici manželství."
Karel Šindelář
Británie na cestě do pekel
Věznění opozičních publicistů, to je něco, co máme spojené se státy typu Běloruska, Turecka nebo Číny. Přiznám se, že pořád nemohu úplně uvěřit tomu, že mám na tento seznam zařadit i Velkou Británii.
Karel Šindelář
Racionálně o Czexitu
Jestli mi něco chybí v probíhající diskuzi o případném opuštění Evropské unie, tak je to racionalita. Je slyšet spíše strašení a manipulaci.
Karel Šindelář
Pět důvodů, proč volit Miloše Zemana
Když jsem viděl výsledky prvního kola prezidentských voleb, mojí první reakcí bylo, že stejně jako v prezidentských volbách předchozích, nepůjdu k druhému kolu vůbec. Nechtělo se mi vybírat si mezi dvěma zly.
Karel Šindelář
Rok 2018: Rok regulací
„Tedy běda těm národům, které neumějí omezit oblast působnosti státu! Stát vše pohltí; svobodu, soukromé podnikání, bohatství, blahobyt, nezávislost a důstojnost.“ Frédéric Bastiat.*
Karel Šindelář
Vzestup Andreje Babiše je logickým vyústěním současné ekonomické politiky
Pomyslná pražská kavárna už delší dobu hledá „viníky“ výsledků posledních parlamentních voleb. Ovšem Jiří Pehe ve svém komentáři zaperlil. Příčinou vzestupu Andreje Babiše je prý politika Václava Klause.
Karel Šindelář
Prohrály ideály, zvítězil marketing
Kdo zvítězil a kdo byl poražen ve víkendových volbách? Zjednodušeně řečeno, prohrály ideály. A s tím do značné míry i politika jako taková. Naopak zvítězil marketing podpořený racionální ignorací voličů. A neurčitým vzdorem.
Karel Šindelář
Nebojujme minulé války
Blíží se volby. Mohou patřit k nejdůležitějším volbám v našich dějinách, protože se blíží doba, kdy budeme muset učinit hned několik fundamentálních rozhodnutí.
Karel Šindelář
Klíčové referendum proběhne 7.2. na Slovensku
Slovensko, jedna z nejkřesťanštějších zemí Evropy, je na rozcestí. Sobotní referendum ukáže, zda je stále ještě věrné svým křesťanským základům, nebo už i na Slovensku zvítězil moderní neomarxismus. Referendum je klíčové pro celou Evropu, protože pokud se své identity vzdá i mladý a věřící národ jako Slováci, lze těžko očekávat, že někde jinde bude situace lepší.
Karel Šindelář
Islámský terorismus versus umírněný islám.
Jaký je rozdíl mezi muslimskými teroristy a umírněnými muslimy? Ve zvoleném cíli - nebo jenom ve zvolených prostředcích?
Karel Šindelář
Dnes jsme všichni Charlie: Hněv a hrdost!
Hněv a Hrdost je kniha, kterou napsala dnes již bohužel zesnulá italská spisovatelka Oriana Fallaci krátce po útoku na newyorská dvojčata. A právě tyto dva city nejlépe popisují to, co se mi odehrává v hlavě nyní, po útoku na redakci časopisu Charlie Hebdo.
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 53
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1346x
Seneca.
Kratší jednorázové postřehy naleznete na Twitteru:
https://twitter.com/intplogik