Chtějí „liberální demokraté“ změnu režimu?
Blíží se 17. listopad, státní svátek zvaný„Den boje za svobodu a demokracii.“ Letos výjimečný tím, že slavíme 30 let od pádu komunistického režimu. A jsme opět svědky toho, jak si i tento svátek snaží přivlastnit jedna zájmová a ideová skupina, která obvykle chápe sama sebe jako liberální demokraty.
Jsou jimi? Nejprve si rozeberme onu svobodu, přičemž „liberální“ by mělo naznačovat, že právě po svobodě tito lidé volají. Skutečnost je poněkud jiná. Ozývají se snad proti omezování svobody podnikání, bojují proti zelenému fanatismu? Nikoli, bojují spíše proti svobodě slova pod záminkou boje proti nenávisti a fake news.
Ovšem svobodu reálně neřeší vůbec, vlastně vyjma toho, že je dobrá jako marketingové heslo, ani nejspíše nevědí, co si pod ní představit.
Volají spíše po demokracii. Jak? Tím, že požadují rezignaci demokraticky zvoleného prezidenta a premiéra. Jasně, minimálně premiéra špatného. Omezujícího svobodu a nebojujícího proti reálným hrozbám demokracii. Ovšem stále jde o výsledek demokratických voleb. Co Milion chvilek a spol. nabízejí jako alternativu? To jsem nikde nenašel. Předčasné volby? Nesmysl, dopadnou s obrovskou pravděpodobností velmi podobně jako ty minulé. Takže vyhozené peníze.
Jaké možnosti se nabízejí? Vlastně jedině změna režimu. Zrušení voleb. Náhrada demokracie nějakým jiným systémem, s jinou legitimitou. Protože o tu jde. Současný premiér a prezident mají legitimitu vzešlou z voleb. Neustálými útoky na ně a jejich voliče (neplést s racionální kritikou politiky) není útočeno na jejich politiku, ale na samotnou podstatu demokracie, na legitimitu celého současného systému. Což je velmi nebezpečné, nevím, jestli je to záměr, nebo si nejsou vědomi důsledků svých ideí.
Zpět k původní myšlence. Co tedy dále? Přijdou s nějakým jiným systémem? Jde tedy o pokus o puč či revoluci? Historie zná více modelů. Monarchii, kde legitimita vycházela z rodové příslušnosti (a případně volby stavů, korunovace aj.). Vládu jedné strany, který bral legitimitu ve slibu vybudování socialistické a následně komunistické společnosti. Vojenskou diktaturu. Aristokracii.
Tito lidé by tedy měli jasně formulovat, co vlastně chtějí. Na jakém principu chtějí postavit svojí novou vizi společnosti. Ovšem mám pocit, že většině z nich to ani nedochází. Ani netuší, že svým bojem za svobodu a demokracii bojují jak proti svobodě, tak proti demokracii. Nedochází jim ani tak jednoduchá věc, že nastavením pravidla „k rezignaci premiéra a prezidenta stačí zaplnit Letnou“ způsobí, že v případě, že náhodou vyhrají volby „jejich“ kandidáti, tak se můžou rovnou začít připravovat na rezignaci, protože Letnou zaplní pro změnu druhá strana.
Zároveň se nabízí trochu paranoidní myšlenka, že i když tyto věci nedochází většině protestujících, neznamená to, že tu není nějaká menšina v pozadí, které to dochází velmi dobře. A že už má nějaký ten plán připravený, jen se o něj zatím nepodělila.
Zakončím myšlenkou, co měli listopady 39 a 89 společné. Vedle toho, že šlo o demonstrace proti nelidským, totalitním systémům, šlo také o protest proti systémům neuznávajícím nejen principy svobody a demokracie, ale též suverénních národních států. A dnes tu máme opět organizaci, která nerespektuje svobodu, demokracii a ani národní státy. Na Letnou s podporovateli této organizace opravdu nepůjdu, ale připomenu si raději tento rozměr Dne boje za svobodu a demokracii (mimochodem, to pořadí je důležité, ale to je na jiný článek).
PS.: Napadlo mě otázka, proč tento útok na samotnou podstatu legitimity demokratického zřízení, tedy výsledek demokratických voleb, nenaráží na výraznější odpor. A napadlo mě, zda to také nesouvisí s EU. Občané tuší, že reálná moc českých zastupitelů neodpovídá síle legitimity voleb a celý systém zastupitelské demokracie tak začíná legitimitu ztrácet i u těch, kteří na něj přímo neútočí. Vlastně proto, že jde o zastupitelskou demokracii jenom z části. A to je mnohem vážnější problém, než nějaké Čapí hnízdo.
Karel Šindelář
Pandemie covidismu
Souběžně s pandemií viru SARS-CoV-2 způsobujícího nemoc covid-19 aktuálně probíhá pandemie memetického viru způsobujícího covidismus, který z jistého úhlu pohledu představuje větší riziko, než samotný covid.
Karel Šindelář
Nastal čas přestat žít ve lži!
Jak najít v záležitosti pandemie pravdu? Určitě ne u obvyklých „mluvících hlav“ z televize, politiky a většiny mainstreamových médií.
Karel Šindelář
Probíhá radikální změna systému
V demokracii by člověk čekal, že o případné fundamentální změně systému bude rozhodnuto v referendu. Nebo alespoň, že volby drtivě vyhraje strana, která má tuto změnu v programu. Může k ní ale dojít i plíživě, takřka mimochodem.
Karel Šindelář
Tři pohledy na současné protesty proti rasismu
Co se to děje v USA, západní Evropě a v menší míře i u nás? Jde skutečně o boj proti rasismu? Pojďme si toto dění rozebrat na třech úrovních, ve třech pohledech různé hloubky.
Karel Šindelář
Statistika a nejistota v čase korony
Žijeme v době, která se snaží vše změřit, vtěsnat do tabulek v Excelu a vypočítat na dvě desetinná místa. Pak si přijde realita a ukáže nám, že jsme na to příliš malí páni.
Karel Šindelář
Klimatický alarmismus patří mezi nejnebezpečnější ideologie dnešní doby
Klimatický alarmismus patří mezi nejnebezpečnější ideologie dneška. Proč si to myslím? Stačí domýšlet do důsledků jeho základy a premisy.
Karel Šindelář
Nešťastný průběh brexitu argumenty euroskeptiků nevyvrací, nýbrž potvrzuje
Zastrašování a snaha zničit nebo co nejvíce poškodit ideového protivníka nejsou nástroje hodné demokratického a svobodného světa. Jde o nástroje, které člověka očekává třeba v komunikaci Číny s Tibetem.
Karel Šindelář
Chápou, co činí?
Symbolické vyhazování věnců do koše. Přivlastňování si státního svátku, jako kdyby tím státem byli jenom oni. To je podoba současných "liberálních demokratů."
Karel Šindelář
Vraťme slovům jejich význam
"V poslední době se vede diskuze o tom, zda homosexuální svazky mají mít možnost uzavírat manželství, dokonce se o tom hlasuje v parlamentech. Pojďme se tedy podívat na definici manželství."
Karel Šindelář
Británie na cestě do pekel
Věznění opozičních publicistů, to je něco, co máme spojené se státy typu Běloruska, Turecka nebo Číny. Přiznám se, že pořád nemohu úplně uvěřit tomu, že mám na tento seznam zařadit i Velkou Británii.
Karel Šindelář
Racionálně o Czexitu
Jestli mi něco chybí v probíhající diskuzi o případném opuštění Evropské unie, tak je to racionalita. Je slyšet spíše strašení a manipulaci.
Karel Šindelář
Pět důvodů, proč volit Miloše Zemana
Když jsem viděl výsledky prvního kola prezidentských voleb, mojí první reakcí bylo, že stejně jako v prezidentských volbách předchozích, nepůjdu k druhému kolu vůbec. Nechtělo se mi vybírat si mezi dvěma zly.
Karel Šindelář
Rok 2018: Rok regulací
„Tedy běda těm národům, které neumějí omezit oblast působnosti státu! Stát vše pohltí; svobodu, soukromé podnikání, bohatství, blahobyt, nezávislost a důstojnost.“ Frédéric Bastiat.*
Karel Šindelář
Vzestup Andreje Babiše je logickým vyústěním současné ekonomické politiky
Pomyslná pražská kavárna už delší dobu hledá „viníky“ výsledků posledních parlamentních voleb. Ovšem Jiří Pehe ve svém komentáři zaperlil. Příčinou vzestupu Andreje Babiše je prý politika Václava Klause.
Karel Šindelář
Prohrály ideály, zvítězil marketing
Kdo zvítězil a kdo byl poražen ve víkendových volbách? Zjednodušeně řečeno, prohrály ideály. A s tím do značné míry i politika jako taková. Naopak zvítězil marketing podpořený racionální ignorací voličů. A neurčitým vzdorem.
Karel Šindelář
Nebojujme minulé války
Blíží se volby. Mohou patřit k nejdůležitějším volbám v našich dějinách, protože se blíží doba, kdy budeme muset učinit hned několik fundamentálních rozhodnutí.
Karel Šindelář
Klíčové referendum proběhne 7.2. na Slovensku
Slovensko, jedna z nejkřesťanštějších zemí Evropy, je na rozcestí. Sobotní referendum ukáže, zda je stále ještě věrné svým křesťanským základům, nebo už i na Slovensku zvítězil moderní neomarxismus. Referendum je klíčové pro celou Evropu, protože pokud se své identity vzdá i mladý a věřící národ jako Slováci, lze těžko očekávat, že někde jinde bude situace lepší.
Karel Šindelář
Islámský terorismus versus umírněný islám.
Jaký je rozdíl mezi muslimskými teroristy a umírněnými muslimy? Ve zvoleném cíli - nebo jenom ve zvolených prostředcích?
Karel Šindelář
Dnes jsme všichni Charlie: Hněv a hrdost!
Hněv a Hrdost je kniha, kterou napsala dnes již bohužel zesnulá italská spisovatelka Oriana Fallaci krátce po útoku na newyorská dvojčata. A právě tyto dva city nejlépe popisují to, co se mi odehrává v hlavě nyní, po útoku na redakci časopisu Charlie Hebdo.
Karel Šindelář
Západ versus islám - neslučitelné protiklady
„Pokládáme za samozřejmé pravdy, že všichni lidé jsou stvořeni sobě rovni, že jsou obdařeni svým stvořitelem určitými nezcizitelnými právy, že mezi tato práva náleží život, svoboda a sledování osobního štěstí. Že k zajištění těchto práv se ustanovují mezi lidmi vlády, odvozující svojí oprávněnou moc ze souhlasu těch, jimž vládnou.“ Tolik americká Deklarace nezávislosti, která do značné míry odráží ty nejzákladnější hodnoty západní společnosti. Zkusme je porovnat s tím, jak se na svět dívá islám.
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 53
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1346x
Seneca.
Kratší jednorázové postřehy naleznete na Twitteru:
https://twitter.com/intplogik